Konversio optimointi

JLCommerce Pro verkkokauppa perustetaan huomioimalla konversion merkitys

Verkkokaupan korversio

Verkkokaupan konversio eli konversioprosentti on se prosenttiosuus verkkokaupan kävijöistä, jotka tekevät ostoksen.
Jotta mahdollisimman moni verkkokaupassa kävijä tekisi ostoksen, pitää verkkokaupan konversio optimoida.  JLCommerce Pro verkkokauppa perustetaan aina huomioimalla konversion merkitys.

Verkkokaupan konversio-optimointi

Optimoinnin alussa verkkokaupan konversio tutkitaan verkkoanalyysi työkaluilla. Tähän tarkoitukseen on olemassa useita työkaluja, joista tunnetuin ja yleisimmin käytetty on Google Analytics. JLCommerce Pro verkkokaupassa on Google Analytics esiasennettuna
Verkkokauppaa varten luodaan Google Analytics -tili, sen jälkeen Google Analytics työkalulla kerätään tietoa verkkokaupassa kävijöistä. Saatu kävijätieto analysoidaan ja tehdään suunnitelma konversiota parantavista toimenpiteistä.

Käytännössä konversion parantaminen tarkoittaa että kauppa on mahdollisimman asiakaslähtöinen ja helposti ymmärrettävä. Tuotesivujen käytettävyyden pitäisi olla kunnossa eli ostamisen pitää olla mukavaa.

Konversion parantaminen eli konversio-optimointi toimenpiteet

Tuotesivun pitää houkutella ostamaan tuote.

  • Tuotekuvauksessa pitää käyttää virheetöntä selkeää kieltä
  • Tuotekuvan pitää olla tyylikäs ja korkeatasoinen.
  • Tuotesivulla tulee näkyä toimitusaika ja saatavuus.
  • Tuotteiden selaaminen pitää olla helppoa.
  • Tuotesivun ja ostoskorisivun yhteydessä pitää olla esillä vaihtoehtoisia tuotteita ja lisävarusteita.

Verkkokaupan ulkoasu

  • Ulkoasun pitää olla luotettava, selkeä ja ostamiseen houkutteleva
  • Responsiivisuus eli verkkokaupasta pitäisi voida ostaa kaikilla laitteilla, mukaanlukien älypuhelimet

Ostotapahtuma pitää voida tehdä helposti.

  • Tärkeimpien painikkeiden kuten ”Lisää ostoskoriin” ja ”Vahvista tilaus” pitää erottua taustasta ja muista verkkokaupan painikkeista
  • Ostos pitää voida tehdä myös ilman rekisteröitymistä.
  • Ostotapahtuma ostoskorista tilausvahvistukseen pitää tapahtua selkeästi.
  • Ostoksen kokonaiskulut pitäisi näkyä etukäteen
  • Sivujen pitää latautua nopeasti.

Kampanjat

  • Ostamista pitää voida vauhdittaa esim. kampanjatuotteilla
  • Toimitus ilman toimituskuluja
  • Huonosti myyvät tuotteet laitetaan kampanjatuotteiksi
  • Kampanjatuotteet laitetaan näkymään hyvin kauppaan.

Maksu-ja toimitustavat

  • Maksutapa ja toimitustapavalikoiman pitää olla laaja, jotta asiakas saa haluamansa palvelun
  • Maksutapa- ja toimitustapa ikonien sekä toimituskulujen tulisi näkyä heti, kun tuote on siirretty ostoskoriin
  • Selkeät toimitusehto lausekkeet kuten: 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus.

Verkkokaupan yhteystiedot

  • Verkkokaupan yhteystiedot tulee näkyä selkeästi jokaisella sivulla
  • Yhteystiedoissa pitää näkyä asiakaspalvelusta vastaavan henkilön nimi ja puhelinnumero
  • Live chat parantaa konversiota