Hakukoneoptimointi

JLCommerce Pro  Oma verkkokauppa on hakukoneystävällinen.

JLCommerce Pro  Oma verkkokauppa on rakenteeltaan hakukoneoptimoitu. Tämä on tärkeää, koska huomattava osa verkkokaupan asiakkaista tulee hakukoneiden kautta. Kuitenkaan  pelkkä hakukoneystävällisyys ei riitä, vaan verkkokauppa pitää lisäksi hakukoneoptimoida. Hakukoneoptimoinnissa käytetään  verkkokaupalle ominaisia avainsanoja ja lauseita.

Title-tunniste

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä haasteita on yksilöllisen ja osuvan Title- tunnisteen eli otsikon luominen. Title tunnisteena tulisi käyttää tuote tai kategoria nimestä muodostettua avainsanaa, koska Title-tunniste kertoo hakukoneille, mitä haettava sivu on. Tällöin haettava sivu on tuotteesta tai tuoteryhmästä kertova sivu ja asiakas surffaa suoraan etsimänsä tuotteen sivulle. Title tunnisteen pituus voi olla maksimissaan 65 merkkiä.

Meta description

Toinen tärkeä asia on Meta description sisällönkuvauskentän luominen tuote ja kategoria sivuja varten. Tuotetta taikategoriaa kuvaava Meta description-sisällönkuvauskenttä antaa Googlelle ja muille hakukoneille yhteenvedon tuote- ja kategoriatiedoista. Yhteenveto näkyy Google-hakutuloksessa Title tunnisteen alapuolella. Meta description -sisällönkuvauskenttä voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä tuotteen tai kategorian kuvauksesta ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla tuotteesta, jotta asiakas kiinnostuisi klikkaamaan itsensä tuotteen sivuille. Kuvaukseen kannattaa upottaa tuotenimi ja muutamia muita nimityksiä, joita tuotteesta käytetään.

Meta keywords

Meta tietoihin kuuluva Meta keywords kenttä ei ole kovin tärkeä optimointikeino nykyään, mutta Meta keywords sanoja kannattaa laittaa 2 – 4 avainsanaa.

Tuotetietojen pääotsikko h1 ja aliotsikot h2, h3, h4

H1 pääotsikoita saa olla sivuilla 1 kpl. Pääotsikko tulisi muodostaa siten että se sisältää avainsanan. Tuotekuvauksessa pitäisi käyttää aliotsikointia h2, h3, h4.

Selkokielinen hakukoneystävällinen osoiterakenne

Verkkokaupan tuote ja kategoria linkin pitää olla selkokielinen sanakokonaisuus, jotta hakukone ymmärtää lukea tuotteen tai kategorian osoitteen oikein.

Kanoninen Url osoite

Kanoninen Url on tarpeellinen jos on useita samansisältöisiä sivuja. Tällöin kanonista url osoitetta käytetään parantamaan sivujen linkitystä siten, että kävijä ohjataan halutulle tuotesivulle.

Etusivulle